Få ut lesebrett-fingeren. Nå!

Avisredaktører risikerer å skusle bort betalingsviljen hos lesebrettfolket hvis de ikke snart får hendene opp av lommebøkene sine.

552 redaktører innen avis, nett og etermedier er spurt om hva de tenker om fremtiden. En av fire tviholder på papiravisa, mange vil ruste opp nettet, men få vil bruke penger på det. Nesten ingen tar sosiale medier på alvor, og mange står tafatte i skyggen av at de ikke tjente penger på nettet og med de kreative hendene dypt nede i lommebøkene sine og leter etter den ideelle betalningsløsningen.
Det viser Den Skandinaviske Mediehusundersøkelsen, skriver forskning.no

Fremtiden er digital, og fremtiden er nå. Lesebrettutfordringen er tveegget. Jo lenger en venter med å tilby innhold til den nye plattformen, desto mer kravstore blir kundene. I dag er det betalingsvilje til å laste ned Bonytt Bad og pdf-aviser, men ipadeieren blir mer og mer kravstore når det gjelder presentasjonen jo mer de blir kjent med mulighetene. Har vi først fått smaken på interaktive lesebrettaviser med levende bilder, aktive linker, bildegallerier, toveisdialog og interaktivitet, så gidder vi ikke kjøpe kjipe stillestående e-aviser.

Det er mulig det blir billig å produsere, men hva tjener det til hvis ingen kjøper dem. Lesebrettavisutvikling er ikke noe statisk, den som tror han kan finne en form og kjøre på den bommer. Den oppvoksende elektroniske slekt, de som svikter papiravisene, er grådige. De vil ikke ha noe dritt, de vil multitaske når de leser nyheter – deres lesebrettaviser må romme alt fra spill, multimedia, gode tekster og interaktivitet.

Å forstå og å bruke sosiale medier er helt avgjørende når journalistikken beveger seg fra papir til elektronikk. Du kan ikke sende DMer hjem i postkassa til folk og spørre dem om de vil laste ned en app fra Vårt Land. Nei, det er leserne og abonnentene som er medienes viktigste selgere. Får du en leser til å tenne på en sak slik at han anbefaler alle følgerne sine på twitter eller facebookvennene at de må lese en sak i ditt medie, er betalingsviljen stor til å laste ned en app. Og er innholdet riktig presentert vil app-mottakeren laste ned avisa di dagen etter også…
Sendt fra min iPad

6 kommentarer om “Få ut lesebrett-fingeren. Nå!

  1. Kjetil

    Er enig i at nettet har langt større potensiale til å fortelle historier på andre måter, visuelt sett. Det er krevende teknisk sett å være kreativ med layout, på samme måte som man kan gjøre i en avis, men med gode, fleksible publiseringsverktøy burde det være mulig.

    Så er spørsmålet om man kan ta betalt for innhold på nett, eller om man må satse helt og holdent på lesebrett. Her er det morsomt å lese at redaktørene ikke tror man bør ta seg betalt for nettnyheter, men at halvparten av dem mener de bør ta seg betalt for andre tjenester enn nyheter i sine nettutgaver.
    Da står vi igjen med spørsmålet: Hva slags tjenester skulle det vært, og hva kan journalistene og avishusene tilby oss lesere av tjenester som ikke er av journalistisk-art, og som vi ønsker å ta betalt for?

  2. Kjetil

    Verdt å lese Eirik Urkes anmeldelse av VG+, og også Espen Egil Hansens svar. Noen gode tanker om framtiden til avis på padde der!

  3. Øyvind, du er helt ukritisk til mulighetene som ligger i Ipad. Forventningene i mediebransjen er skyhøye, men det er ingen som vet hvilke inntektsmuligheter som ligger i lesebrett for dagsaviser. Hvorfor skal en pøse penger ut i usikkerheten? Er folk villige til å betale for nyheter som oppdateres en til to ganger i døgnet? Jeg vet jamen ikke om jeg er villig til det. Hvilke konsekvenser får lesebrett for nettavisene? Kan resultatet bare bli kannibalisering?

    1. Jeg er ikke ukritisk!
      I møte med noe nytt vil det alltid oppstå en periode av usikkerhet, når det gjelder iPad er teknologien så sterk at mer enn 50.000 kjøpte dingsen lenge før de overhode visste hva de skulle bruke den til. Det er en interessant faktor. Møtet mellom usikkerheten og sikkerheten blir dermed svært intens – det er enorme forventninger hos brukerne til innhold og dette forsterker seg – det er skyehøye forventninger i mediebransjen til fortjeneste. På et eller annet tidspunkt må disse to møtes og jeg tror det må skje før usikkerheten hos brukerne har blitt til sikkerhet og er forbruksmønster.
      Flertallet av redaktørene i undersøkelsen mener nettavisene må rustes opp. Kanskje løsningen på det i større eller mindre grad er lesebrettet? Kanskje lesebrettet er det nye vinduet vi ønsker å lese nettet gjennom?

    2. Kjetil

      Jeg tror det er usikkert hvor mye folk er villig til å betale for nyheter i apps, slik som hos VG+.
      Siste nytt vil alltid finnes på nettet. Og det vil alltid kunne fås gratis. For at folk skal betale for nyheter kreves det mer. Det må være en helhetlig «pakke».
      VG prøver så godt de kan å levere mer enn bare tekstnyheter: bildeserier og VGTV er en start.

      Når dette kommer i tillegg med artiklene er kanskje folk villig til å betale. Men det må presenteres på en veldig god måte, bedre enn på nett.

Legg igjen en kommentar